Kátyúgarancia
Kátyúgarancia mechanikai sérülésekre!
Amikor az ár a fontos szempont a 185 65 r15 téli gumi vásárlásánál, akkor se feledkezzünk meg a biztonságról. Érdemes vásárlás előtt alaposan szétnézni a különböző webáruházakban, sokan kínálnak ugyanis akciós árakat, leértékelésekbe is belebotolhatunk, különösen szezon után. Amikor az árat nézzük, akkor soha ne csak a bekerülési költséget nézzük meg, hanem azt is, hogy az egyes téli abroncsoknak milyen az üzemanyag-hatékonysága és a kopásállósága. Ez a két dolog ugyanis szintén összefügg azzal, hogy a végén mennyit is költünk.
A téli abroncsokon lévő egységes uniós címkéről leolvashatjuk, hogy milyen az üzemanyaghatékonysága, a nedves úton való kezelhetősége és a zajszintje egy-egy abroncsnak. Mindhárom fontos tényező, azonban ha alaposabban tanulmányozni szeretnénk az abroncsokat, érdemes megnézni a különböző tesztek eredményeit. A német autóklub, az ADAC 2019-ben tesztelte legutóbb ebben a méretben az abroncsokat. Ezen a teszten független körülmények között vizsgáltak meg 16 téli gumit, megnézték a nedves, havas, jeges, száraz úton való kezelhetőséget, a zajszintet, kopásállóságot. A legjobb eredményt a prémium kategóriás Dunlop Winter Response 2 érte el, a második helyen pedig a középkategóriás Kleber Krisalp HP3 végzett, a harmadik a Pirelli Cinturato Winter lett. Az élmezőnyben végzett a Continental WinterContact TS 860, a Hankook Winter Icept RS 2 és a Michelin Alpin 4 is. A sorban a francia abroncsot a Falken Eurowinter HS01 követi, majd a Vredestein Snowtrac 5, a Goodyear UltraGrip 9, a Nokian WR D4, a Gislaved Euro Frost6, a Kumho Wintercraft WP51 és a Viking WinTech. Egyetlen abroncs került a feltételesen ajánlott kategóriába, mégpedig a Sava Eskimo S3+, míg egy abroncs használatát nem ajánlja az ADAC, ez pedig a Toyo Snowprox S943.
Az ár/érték arány mindig relatív és szubjektív. Ha a bekerülési árat, az üzemanyaghatékonyságot és az élettartamot nézzük, akkor jó választás lehet a Kleber Krisalp HP3, melyet kis- és középkategóriás autók számára terveztek. Vízszintes lamellái segítik a havas úton való jó tapadást, futófelületi keveréke pedig nem válik merevvé, rugalmatlanná a nagy hidegben sem.
Szintén jó választás lehet ezeket a szempontokat mérlegelve a Maxxis Premitra Snow WP6 abroncs, ami egy olcsó kategóriás abroncs, az ADAC tesztjén a 2021-ben vizsgált 195/65 r15 és a 225/50 r17 méretben is az ajánlott kategóriába került.
A középkategóriás Hankook abroncsai hazánkban is egyre népszerűbbek, ami nem csoda, ezek az abroncsok ugyanis nagyon tartósak és megbízhatók, sokszor megtaláljuk őket a tesztek élmezőnyében. A Hankook Winter Icept RS2 is egy jó ár/érték arányú abroncs. Ez a modell 2015-ben jelent meg és a kis- és középkategóriás autókra szánták. Kiegyensúlyozott teljesítményt nyújt valamennyi téli körülmény között, a megújult futófelületi mintázat révén megnőtt a tapadási felület. A kapaszkodóélek számát az elődhöz képest 27 százalékkal növelték, így lesz ez az abroncs megbízható teljesítményű a havas, nedves, jeges úton is. Háromdimenziós mintázati árkok gondoskodnak a még jobb tapadásról, az erősebb oldalfalak pedig a deformáció minimalizálásáról. Az abroncs az aquaplaning elleni védelemben is jeleskedik, ebben másodlagos csatornái játszanak nagy szerepet.
Nagyon kedvező áron érhető el a BFGoodrich G-Force Winter 2 is, csakúgy, mint a Nokian WR Snowproof. Ez utóbbit elektromos és hibrid autókra is ajánlja a gyártó. Fogazott mintázata van, ami segíti a havas úton a rövid féktávolságot és a biztonságos megállást. Kényelmes vezetési élményt nyújt elérhető áron. Biztonságos tapadást, kanyarodást, fékezhetőséget és gyorsulást és voltaképp ezek azok a dolgok, melyet elvárhatunk egy téli abroncstól.
Nemcsak középkategóriás és olcsó abroncsokat találunk kedvező áron, hanem olykor a prémiumok között is találunk jó árakat. Ilyenek például az olyan abroncsok, melyeknek már megjelent az újabb változatuk. De akár a használt téli gumik között is nézelődhetünk. Ilyenkor arra figyeljünk, hogy mekkora a profilmélység, és a DOT-szám alapján pedig azt nézzük meg, hogy mikor gyártották az abroncsot. Nem kell attól tartani, hogy egy egy-két éves abroncs már nem használható, sőt. Az ADAC az egyik tesztjén nem használt, hároméves abroncsokat hasonlított össze a vadonatújakkal. Arra az eredményre jutottak, hogy nincs különbség ezek között az abroncsok között. Ugyanis az új, de nem használt abroncsok jól raktározva megőrzik minőségüket, nem jár le a szavatosságuk.
Visszatérve a 185 65 r15 téli gumikra, számos prémium abroncsot is találhatunk jó áron, de ha kifejezetten az olcsó, budget kategóriás termékeket keressük, akkor is széles választékkal találkozunk. Ezekről a termékekről tudni kell, hogy engedélyezett a használatuk, különben nem is lehetnének forgalomban. Tehát a minimum követelményeket teljesítik, de inkább olyanoknak ajánlott, akik régi, kis teljesítményű autójukat ritkán vezetik télen. Aki 185 65 r15 téli gumit keres, ebben a szegmensben ilyen szemmel nézelődjön.