Süti beállítások

Ezek a legjobb téli gumik 2023-ban

Ezek a legjobb téli gumik 2023-ban

Bár a téli hónapok az utóbbi időben egyre enyhébbek Magyarországon is, azért még tartogathat meglepetéseket ez az időszak. De úgy is alakulhat az életünk, hogy északabbra vagy magasabb hegyeken lesz dolgunk, így pedig szükség lehet egy megfelelő téligumi garnitúrára.

Inkább azoknak célszerű mindenképp téli, azaz évszaknak megfelelő gumit venni, akik évente legalább 15-20 ezer kilométert autóznak, mert ilyenkor már annyival hamarabb elkopik a négy évszakos gumi, hogy nem éri meg az választani. Ráadásul aki a sportosabb vezetési stílust részesíti előnyben és 200 lóerő vagy afeletti teljesítményű autója van, azoknak is inkább az évszaknak megfelelő, tehát télen téli, nyáron nyári abroncsot szokták javasolni a szakértők.


Hogy megkönnyítsék az átlagember számára a döntést, ezért a Német Autóklub (ADAC) 32 különböző abroncsot vett górcső alá. Ennek keretein belül pedig tesztelik a gumikat száraz, nedves, jeges és havas útviszonyok közt is, illetve figyelik külön-külön a vezetési biztonságot és a környezetvédelmi szempontokat is.

A gumikat azonos körülmények közt, azonos metodika alapján tesztelik, így a végeredmények könnyen összehasonlíthatók lesznek. Az így kialakult erősorrend pedig adhat egyfajta iránymutatást azoknak, akik egyelőre bizonytalanok azt illetően, hogy melyik márka téli gumiját válasszák. Persze itt az ár tényezője is komoly szerepet játszik, így ezt is figyelembe kell venni.

Idén két méretben teszteltek, az egyik egy kisebb méretű hobbiterepjáróra való 205/60 R16-os, míg a másik a kompakt kategóriában népszerű 225/45 R17-es méret. Lássuk tehát, hogy melyik gumi hogyan teljesített az ADAC tesztjén! Az eredmények a következő oldalakon tekinthetők meg.


A 205/60 R16-os méretű téli abroncsok tesztje


A 205/60 R16 méretű gumik tesztjét egy Volkswagen T-Roc modellel hajtották végre. Ezzel a mérettel olyan vetélytársain is találkozhatunk, mint a Kia XCeed vagy a Dacia Sandero Stepway. Az itt tesztelt téli abroncsok márkái és típusai az alábbiak:


Ezek közül hét abroncsnak sikerült teljesítenie a jó értékelést. Ebbe a kategóriába például a Dunlop Winter Sport 5 és a Michelin Alpin 6 nem csak azért kerültek be, mert jól tapadnak csúszós útviszonyok között. De azért is kaptak magas pontszámot, mert száraz úton nem elviselhetetlen a használatuk. Emellett pedig ezek büszkélkedhetnek a legmagasabb gyárilag kalkulált futásteljesítménnyel.

Nedves körülmények között egyébként mind a hét gumi elég jól teljesített, a Bridgestone Blizzak LM005 mégis kiemelkedett ilyen felületen való tapadása miatt. Viszont alig maradt el mögötte három másik gyártó terméke. Szorosan követte a jó pontszámot elérő bajnokot a Goodyear Ultragrip 9+, a Continental WinterContact ST 870 P és a Hankook Winter i*cept RS3 is. Közöttük egyébként érdemes kiemelni még a Hankook eredményét, hiszen havas vezetés során kiemelkedő besorolást kapott.

Ezek mellett hét gumi megfelelő értékelést kapott az ADAC tesztjei szerint. Ez nem jelenti azt, hogy rossz abroncsok lennének, csupán bizonyos színtéren nem teljesítettek olyan jól, mint a társaik. Ezért cserébe viszont valamivel olcsóbbak.

Ebbe a kategóriába tartoznak például a Kleber Krisalp HP 3, a Barum Polaris 5, a Vredestein Wintrac és az Uniroyal WinterExpert gumik is, amelyek főleg száraz úton teljesítettek gyengébben. Ezzel szemben viszont például a BFGoodrich G-force Winter 2 és a Fulda Kristall Control HP 2 nedves úton ért el rosszabb eredményt, ami egy téli gumi esetében nem olyan előnyös.

Mégsem ezek képviselik a lista alsó felét, hanem az a két abroncs, amiket elégtelennek minősítettek a tesztek során a hiányosságaik miatt. A török Lassa Snoways 4 és a kínai Austone Athena SP-901 se jégen, se száraz, se nedves úton nem teljesített jól.


A 205/60 R16-os méretű téli gumik eredményeiről készült táblázat itt nézhető meg:




A 225/45 R17-es méretű téli abroncsok tesztje


A 225/45 R17 méretű abroncsok között csak egyetlen egy volt, amely nem kapta meg sem a jó, sem a kielégítő értékelést. Sőt, az ADAC úgy látta, hogy a lengyel Kormoran Snow annyira gyengén teljesít nedves aszfalton, hogy azt elégtelennek értékelte.

Ebbe a kategóriába is esett néhány gumi, ami kifejezetten jól boldogult havas vagy jeges környezetben. Ide tartozik a Vredestein Wintrac Pro, a Hankook Winter i*cept RS3, a Kumho Wintercraft WP52, a Pirelli Cinturato Winter 2 vagy a Sava eskimo hp2.

Ebben a méretosztályban a gumik jelentős százaléka kapott megfelelő értékelést. Ide tartozik 11 abroncs, például a Semperit Speed ​​​​Grip 5, Hankook Winter i*cept RS3, Giti GitiWinter W2, Apollo Aspire XP Winter, Pirelli Cinturato Winter 2, Yokohama BlueEarth-Winter V906 és a Bridgestone Blizzak LM005. Ezekben egyébként további közös tulajdonság, hogy remekül szerepeltek a nedves úton történő teszteken, így például Magyarországon az enyhe, de nedves telek mellé optimális választások lehetnek.

Hasonlóan teljesített a Dunlop Winter Sport 5 is, amely bár nedves felületen nem volt annyira ügyes, mint a társai, más kategóriákban szerzett pontszámai miatt méltán kapott jó értékelést. Illetve itt még érdemes kiemelni a Continental WinterContact TS 870 típusú téli gumit is, amely szinte minden pontban egy remek abroncsnak bizonyult.

Itt már sokkal szűkebb volt azoknak az abroncsoknak a köre, amelyek megkaphatták a jó minősítést. Ilyenek például a Michelin Alpin 6 és a Goodyear UltraGrip Performance+ is, amelyekből inkább előbbi remekelt magas futásteljesítményével (61 ezer kilométer élettartam), ennek köszönhetően jó besorolást kapott a környezetvédelem kategóriájában.

  • Continental WinterContact TS870
  • Michelin Alpin 6
  • Goodyear UltraGrip Performance +
  • Dunlop Winter Sport 5
  • Vredstein Wintrac Pro
  • Semperit Speed Grip 5
  • Hankook Winter i*cep RS3
  • Giti GitiWinter W2
  • Kumho Wintercraft WP52
  • Apollo Aspire XP Winter
  • Nokian Tyres WR Snowproof
  • Pirelli Cinturato Winter 2
  • Yokohama BluEarth.Winter V906
  • Sava Eskimon hp2
  • Bridgestone Blizzak LM005
  • Kormoran Snow

A másik méret a 225/45 R17, amely inkább a közepes méretű kompakt kategóriára jellemző. Ilyen autók a Peugeot 308, az Opel Astra vagy például a tesztalany Volkswagen Golf is. Ebben a csoportban az alábbi abroncsokat tesztelték:

A 225/45 R17-es méretű téli gumik eredményeiről készült táblázat itt nézhető meg: