Süti beállítások

4 tévhit a téli gumiról

4 tévhit a téli gumiról


Az utakon télen történik a legtöbb baleset. Ezeknek a baleseteknek nagyjából a fele köthető a téli gumikhoz vagy annak hiányához esetleg nem megfelelő állapotához. Sokan nem tulajdonítanak nagy jelentőséget az évszaknak megfelelő abroncskollekció felszerelésének, pedig nem is gondolnák, hogy mennyi minden múlik rajta. Mi most megpróbálkozunk a téli gumik kapcsán felmerülő összes tévhit eloszlatásával, ha pedig ezekre mind odafigyelsz, elkerülheted a bajt és megóvhatod a saját, vagy a családod életét is!

Van valódi jelentősége?

Az egyik legalapvetőbb kérdés a témában az, vajon van-e valódi jelentősége annak, hogy a gumigyárak két különböző garnitúrát akarnak nekünk eladni? Nem elég, hogy, ha profin, higgadtan, megfontoltan és óvatosan vezetünk? A válasz nem, a téli és a nyári modellek között óriási a különbség, ez nem marketingfogás, a téli gumi valóban életeket menthet. Egy nyári abroncs, vagy egy kopott, nem megfelelő állapotban lévő téli gumi féktávolsága a duplájára nő hideg időben. Hiába jók a reflexeink, egy jó állapotú téli abronccsal felszerelt járművel ugyanazon körülmények között felannyi idő alatt tudunk lefékezni. Ez kis szakaszon sem mindegy, de minél nagyobb a sebesség, annál nagyobb a féktáv is.

Mikor válik aktuálissá a téli gumi?

A következő, egyben az egyik legnagyobb veszélyt rejtő tévhit a mikor kérdése. Mikor válik aktuálissá a téli gumi? Sokan kapásból rávágják: ha leesik az első hó. Nagyobbat nem is tévedhetnének! A téli szettet minden esetben fel kell szerleni, ha a hőmérséklet 7 fok alá csökken. 7 fok alatt a nyári gumi merev szerkezete nem képes arra a teljesítményre, mint a melegebb, száraz időszakban. Téli társa viszont speciálisan erre az időre lett kitalálva, lágy keverékének köszönhetően a legnagyobb fagyokban is megfelelő tapadást biztosít.

Mintázat

Következő pontunk a mintázat. Sokan hiszik, hogy az abroncs barázdáinak mélysége nincs befolyással az autó kormányozhatóságára. Pedig főleg télen ezeknek a barázdáknak köszönhetően rengeteg balesetet elkerülhetünk! Egy száz forintos érmével könnyen ellenőrizhetjük a kopottságot. Ha az érme külső fém része nem látszik ki az abroncs barázdái közé helyezve, a téli gumi biztonságos. Ellenkező esetben a barázdák túlságosan elkoptak, amelyeknek a hó és a latyak elvezetésében van óriási szerepük, autónk pedig nagyon könnyen irányíthatatlanná válhat, így ilyenkor minél hamarabb cserére kell törekednünk. A 100 forintos tesztet havonta, de minden nagyobb út előtt célszerű elvégezni.

Spórolás

Az újabb gyakori tévhit a gumikkal való spórolással kapcsolatos. Józan paraszti ésszel végiggondolva,ha egy garnitúra gumival vezetünk az év minden szakaszában, az olcsóbb, mintha két szettet vásárolnánk. Csakhogy ez is tévedés, ugyanis ha például nyáron sem cseréljük le a téli abroncsokat, az idő előtt elhasználódik, hosszútávon pedig a taktikázás eredménye csúfos veszteség. Ha ugyanis két szett gumit használunk (egy nyári és egy téli), azok élettartama a háromszorosára nő az egyszezonos megoldással szemben. Jól látható tehát, hogy hosszútávon úgy spórolhatsz, ha minden gumit rendeltetésszerűen használsz, nem pedig úgy, hogyha kihagyod év közben a cserét. Ez persze csak úgy működhet, ha mind a négy abroncsot lecseréled, nem elég csupán a hajtókerekek cseréje. Arról nem is beszélve, hogy a téli gumi használata nyáron az autónk fogyasztását is megsokszorozza.

Vannak dolgok, amiken nem érdemes spórolni. Főleg, amelyek a mi biztonságunkat szolgálják. Egyik téli gumi sem lehet drágább, mint egy emberélet. Pár apró szabály, ami gondos odafigyeléssel betartva biztonságosabbá teheti a hétköznapokat, nem veszélyeztetve sem saját, sem környezetünk, sem mások biztonságát. Reméljük sikerült eloszlatnunk minden tévhitet, és Te is tanultál belőle valami újat.