Kátyúgarancia
Kátyúgarancia mechanikai sérülésekre!
Soha ilyen nagy kínálat nem volt téli abroncs tekintetében – így jellemezte a német AutoBild magazin a legfrissebb, 2019-es téli abroncs piacot. Több, mint 50 abroncsot teszteltek le, amelyeket teljesen anonymként vásároltak meg on-line felületen illetve kiskereskedelemben egyaránt
A választott 225/45 R17 méret szinte valamennyi autómárka modelljei között megtalálható, elsősorban kompakt és középkategóriás gépjárműveken használják, vagyis igen népszerű méretet választott az AutoBild. Már megszokhattuk az Autobild abroncs tesztjein, hogy két körösek: első biztonsági tesztjüket a nedves úton végzett fékezés jelenti, ami lényegében az első szűrő, hisz az a 20 abroncs, amelyik itt a legrosszabbul teljesít, már nem kerül további tesztelésre. Idén is egyértelművé vált, hogy szép magyar szólással élve, „olcsó húsnak híg a leve”, vagyis a kiugróan alacsony áru abroncsok teljesítménye nedves úton történő fékezéskor katasztrofális. A legrosszabban teljesítő abroncs fékútja majdnem 40 méter volt! A további tesztek során száraz, nedves és havas úton is vizsgálták a fékutat, a zajkibocsátást, valamint nedves úton az aquaplanning hatást, a kormányozhatóságot, de körpályán is mentek az autóval. Havas úton mindezek mellett szlalom pályán is megnézték, mit tudnak az abroncsok. A Continental, a Goodyear és a Michelin állnak a mezőny élén.
Azt, hogy mennyire fontos a hideg évszakban a nyári gumiabroncsokról téli gumiabroncsokra váltani, azt egy nyári profil féktávolsága bizonyítja, amelyet a fékezési tesztek során vizsgáltak. A nyári gumiabroncs egyike annak az öt gumiabroncsnak, amelyeknek a legrövidebb a megállási útja hideg hőmérsékleten és nedves utakon. Havon azonban szinte nincs is megállás: 89.1m-nél sikerült megállnia az autónak, ami kb. 57m-rel több, mint a legrosszabb téli gumiabroncs, és 65 méterrel több, mint a Kleber Krisalp HP 3-as.
A prémium gumiabroncsok nagyon meggyőzőek!
Már az első biztonsági ellenőrzés után egyértelművé vált, hogy a budget kategóriás abroncsok nem igazán biztonságosak. (80km/h sebességnél nedves úton történő megállás.) A Laufenn I Fit LW31-nek például 10m-es fékútja van a megállásig. Ezzel szemben a Bridgestone Blizzak LM 005-tel a legjobb eredményt érheti el nedves útfelületen történő fékezéskor.
Az AutoBild teszt győztese a Continental WinterContact TS860 lett, amelyet minden időjárási körülmény mellett a legjobb vezetési tulajdonságokkal jellemeztek. Könnyű kormányozhatóság, stabil érzés kanyarokban, nagy futásteljesítmény, gazdaságosság és alacsony gördülési ellenállás – ezekkel a jelzőkkel illették a nyertes abroncsot.
Második helyre a Goodyear UltraGrip Performance + került, amely mind a nedves mind a havas útfelületen is példaértékű vezetési tulajdonságokkal rendelkezik. Pontos kormányzással, nedves és havas úton történő dinamikus kezeléssel, nagy futásteljesítménnyel és rövid fékúttal (havas és nedves úton) illeték a márka új téli profilját.
A képzeletbeli dobogó harmadik fokára a Michelin Alpin 6 állhatott, amely kiváló teljesítményt nyújtott nedves és havas úton egyaránt. Pontos kormányzással, rövid nedves úton történő féktávolsággal, jó vezetési kényelemmel dicsérték a tesztelők.
Téli gumiabroncsok esetében szerencsésebb a minőségi középkategóriából vagy a prémium kategóriából választani, az idei tesztsorozat is erre az eredményre jutott. A második tesztpontnál ( 50km/h sebességnél fékezés hóban) is ugyanezen eredményre jutottak a tesztelők. A Kleber Krisalp HP 3-mal akár még a legjobb féktávolságot is elérhetjük. Azonban az igazán kimagasló biztonságot a prémium gyártók szavatolták: a Bridgestone, a Goodyear és a Michelin. Érdemes a középmezőnyből kiemelni még a Nokian WR Snowproofot is, amely, mint a tél bajnoka, igazi sportos és dinamikus vezetési élményt nyújt, csendes kényelemmel és alacsony gördülési ellenállással rendelkezik.
A német AutoBild magazin 2019-es téli abroncs tesztjéből egyértelműen látszik, hogy az irreálisan alacsony áru abroncsokat jobb inkább elfelejteni, a prémium kategóriák jelentős része pedig hozza a már jól megszokott minőséget.
# | Gumiabroncs neve | Értékelés |
1. | Continental WinterContact TS860 91 H | példás |
2. | Goodyear UltraGrip Performance+ 91 H | példás |
3. | Michelin Alpin 6 91 H | példás |
4. | Apollo Aspire XP Winter 94 V | példás |
5. | Bridgestone Blizzak LM 005 91 H | példás |
6. | Vredestein Wintrac Pro 94 H | példás |
7. | BF Goodrich g-Force Winter 2 94 H | jó |
8. | Semperit Speed-Grip 3 91 H | jó |
9. | Hankook Winter i*cept RS² 91 H | jó |
10. | Uniroyal MS Plus 77 91 H | jó |
11. | Nexen Winguard Sport 2 91 H | jó |
12. | Fulda Kristall Control HP2 91 H | jó |
13. | Nokian WR Snowproof 91 H | jó |
14. | Yokohama BluEarth-Winter (V905) 91 H | kielégítő |
15. | Kleber Krisalp HP3 94 H | kielégítő |
16. | Dunlop Winter Sport 5 91 H | kielégítő |
17. | Sava Eskimo HP2 91 H | kielégítő |
18. | Pirelli Winter Sottozero 3 91 H | kielégítő |
19. | Debica Frigo HP2 91 H | feltételesen ajánlott |
20. | Kumho WinterCraft WP71 91 H | feltételesen ajánlott |
A német Auto motor und sport (AMS) az egyre népszerűbb városi terepjárók, vagyis SUV-ok (Sport Utility Vehicle) téli gumijait tesztelték. A 11 márka versenyében meglepetésként a Falken megelőzte a Pirellit és a Nokiant is! A SUV-ok Magyarországon is a kedvenc autók közé tartoznak, a statisztikák szerint 2019 első felében is ebből adtak el a legtöbbet. Már csak ezért is érdekes az AMS tesztje, amely még a tél beköszönte előtt vizsgált meg 11 különböző márkájú, 215/55 R 17 méretű téli gumit.
A teszt kihívója a Continental TS 850 P gumiabroncs volt, ezen mintázattal állították szembe az újonnan bemutatott Bridgestone Blizzak LM005-öt, a továbbfejlesztett Goodyear UltraGrip Performance Plust és a nemrégiben bemutatott Nokian WR Snowproofot. A tesztben részt vettek még továbbá a Michelin Alpin 6, a Vredestein Wintrac Pro, a Pirelli Winter Sottozero 3, a Toyo Snowprox S954 és a Hankook i* cept evo2.
A tesztautó ezúttal egy Volkswagen T-Roc volt, ami szintén nem véletlen: az AMS direkt SUV-on szerette volna tesztelni a téli gumikat, amely csak elsőkerék meghajtással bír. Ez főleg a személyautóknál, a középkategóriáig jellemző meghajtási mód, de azért is esett erre a VW-re a választás, hogy egy olyan városi terepjárón mutassák meg a gumik, hogy mit tudnak, amelyek a leginkább elterjedtek az autósok körében.
A teszteket igazán zord téli körülmények között, Finnország északi részén végezték el. A jócskán havas útviszonyok között az új Goodyear UltraGrip Performance Plus abszolút verhetetlennek bizonyult. Egy hónappal később, németországi időjárási viszonyok mellett megismételték a tesztet, de ekkor már a nedves és száraz úton mutatott tulajdonságok vizsgálatán, valamint a féktávolságokon és az aquaplanning hatáson volt a hangsúly. Figyelmet szenteltek továbbá a zajszint vizsgálatára, valamint a kormányzásra és a sávváltásokra is. Összességében a Goodyear itt is hozta az első helyet, a Bridgestone pedig második helyen végzett.
Nem sokkal maradt le a legjobbaktól a Falken Eurowinter HS01 és a Toyo Snowprox S954 sem. A Falken téli guminál az autós szaklap tesztje megmutatta, hogy havas környezetben jól teljesít, ezért – akárcsak a Toyo – jó minősítést kapott. A Falken kimondottan jól szerepelt az aquaplaning teszteken, amelyek során azt vizsgálták, hogy a kerekek felúszása esetén, hogy teljesít az autógumi.
Ez különösen érdekes lehet a magyar utakat ismerve, ahol gyakran találkozhatunk úthibákból adódó vízfoltokkal. Ilyenkor, vagy abban az esetben, ha a kamionok, vagy az autóbuszok a saját autónk alá verik a vizet, nagyon fontos, hogy a gumi profilcsatornája megfelelően vezesse el a nedvességet. Máskülönben az autó akár kormányozhatatlanná is válhat, ezeken a teszteken pedig a legjobbak között végzett a Falken téli gumiabroncsa.
A téli gumiabroncsok összesített rangsor az AMS tesztjén