Süti beállítások

Téli gumi vs négyévszakos gumi

Téli gumi vs négyévszakos gumi

A megfelelő abroncs kiválasztása mindig komoly fejtörést okoz. Figyelnünk kell a jó gyártóra, az évszaknak megfelelő típusra, a már meglévő abroncsok állapotára, kopottságára. Télen a téli gumi, nyáron pedig a nyári gumi használata a leginkább praktikus, de mi a helyzet a négyévszakos keverékkel? Mi most segítünk ebben és összehasonlítjuk a télen és a mind a négy évszakban használható modelleket.

Mintázat

A négyévszakos abroncs mintázata a téli és a nyári gumi keverékéből született. Kivehető rajta a téli gumiabroncs lamelláltsága és a nyári abroncsot idéző egybefüggő mintázat, így alkalmazkodni képeses minden útviszonyhoz és hőmérséklethez is, viszont nem helyettesíti 100%-ban az említett modelleket. Emelkedőkön, autópályán nagy sebességgel vagy szélsőséges időjárási körülmények között nem ajánlott. Rövidebb utakon, például városi használatra, évi 10.000 km-ig viszont annál inkább.

Ezzel szemben a hideg évszak viszonyaira fejlesztett téli gumik mélyebben barázdáltak, amelyek segítségével hatékonyan kiszorítják az út és az abroncs közül a sarat, vizet, havat. Lamelláltságuk is sokkal sűrűbb, amelyek úgy működnek, mint egy tapadókorong ezáltal fékezéskor, valamint gyorsításkor is javítják a tapadást. A modernebb gumikon ma már akár 2000 lamella is található.

Gumi keverék

A téli abroncsok lágy keverékből készülnek, hogy a téli, hideg körülmények között is megőrizzék rugalmasságukat, amelynek köszönhetően a tapadásuk a legnagyobb mínuszokban is optimális marad.

A négyévszakos gumik is megőrzik optimális teljesítményüket 7 C¡alatt. Az anyagát tekintve ez a keverék is lágyabb, mint egy nyári gumi, így biztonságosnak mondható a nagy hidegben is.

Alkalmazkodás a különböző útviszonyokhoz

Száraz aszfalton egyértelműen a négyévszakos gumi a jobb a téli abronccsal szemben. A tesztek kimutatták, hogy kb. 3 méter eltérés is lehet féktávban a kétfajta kerék között. Ezzel szemben a nedves utak egyértelmű királya a téli gumi. Egy őszi, csapadékos időben még nem olyan számottevő a különbség, de 7 C¡körül már szignifikáns. A havas úton is a téli abroncs teljesített a legjobban, de meglepetésre volt olyan négyévszakos kerék, ami csak 30 centivel maradt el a direkt erre az időjárásra fejlesztett típustól.

Összegezve elmondható, hogy habár a négyévszakos gumik még mindig nem tudnak olyan jól teljesíteni mint az időjárásra speciális fajták, de már egyre jobban meg tudják szorongatni azokat. Főleg olyan helyeken ajánlott a négyévszakos gumi, ahol nem olyan hideg és havas a tél, illetve sokan a városi használat során esküsznek az all season abroncsokra.

Ár

Meglepetés lehet, de a négyévszakos abroncsok nem drágábbak, mint a téli, vagy a nyári gumik. Az ADAC 2018-as tesztjén első helyen végzett Nexen N-Blue 4Season WH17 például már 12.000 Ft-tól beszerezhető, míg a második Continental AllSeasonContact 18.000 Ft-nál kezdődik. A téli gumi teszt aranyérmese a Continental WinterContact TS860 ezzel szemben 18.200 Ft-nál kezdődik. Ami ezen felül még megemlítendő, hogy a négyévszakos abroncsok választásával megspórolhatjuk a tavaszi és az őszi kerékcsere díját is.

Folyamatosan fejlődik a gumiipar és ezzel együtt a négyévszakos abroncsok is évről-évre jobbak lesznek. Azonban a fejlettségi szint még nem tart ott, hogy 100%-ban ki tudjuk jelenteni ezentúl elég lesz egy gumi szettet használnod. Városi kocsikázásra jó választás a négyévszakos gumi, de hosszú útra és szélsőséges körülmények között használj mindig az évszaknak megfelelő abroncsot.