Süti beállítások

Téli gumi: Különbségek az európai és az amerikai piac között

Téli gumi: Különbségek az európai és az amerikai piac között

A téli gumiról az az általános vélekedés, hogy, ha hideg van (7 fok alatti hőmérséklet), fel kell tenni és kész. Azonban ez nem mindenhol ilyen egyértelmű. Miért összpontosít a téli gumi gyártás az európai piacra? Amerikában nem is használnak téli gumit?

A tengerentúlon a négyévszakos a menő

A válaszokra könnyen magunk is rájöhetünk, hiszen a két kontinensen egészen más az éghajlat és az évszakok eloszlása. Míg Európában jellemző a zord, hideg tél és az erős havazás, Amerikában ez sokkal ritkább jelenség, ott is főleg az északi államokban jellemző. Európában bevett szokás, hogy a tél közeledtével a nyári gumiabroncsot télire cserélik, míg Amerikában ez igen ritka. Ott a legtöbben inkább négy évszakos gumit használnak, hiszen az úttisztítás gyakorisága és az időjárás lehetővé teszi ezeknek az abroncsoknak a biztonságos használatát az év minden szakaszában. Európában tehát a téli időben a téli gumi a megoldás, ezzel szemben Amerika a négy évszakos szetteket használja elsősorban. Ha már belekezdtünk a kontinensek közötti boncolgatásba, úgy gondoltuk kicsit részletesebben is szétnézünk és megnézzük mi a helyzet a téli gumikra irányuló jogszabályokról az egyes országokban.

Nálunk nem kötelező a téli gumi, ellentétben más országokkal

Kezdjük az Amerikai régióval, ott ugyanis viszonylag kevés területet érint a téma. Az USA-ban nincs egységes jogszabály a téli gumikra vonatkozóan, de sehol nem kötelező a használata. Sok állam eltérően határozta meg az álláspontját, az északi területeken például erősen ajánlott a felszerelése. Az Egyesült Államokkal ellentétben, Kanadában a hideg idő és a nagy hóviharok miatt nagymértékben kezd fellendülni a téli gumi vásárlás.

Európában már sokkal nagyobb az eltérés, szinte minden országban más és más szabályok vonatkoznak a téli abroncs használatára. Magyarországon nincs rá törvény, bár több kezdeményezés is indult az ügyben, egyik sem járt sikerrel. A szakértők azonban mindenkinek azt tanácsolják, hogy amennyiben a hőmérséklet 7 fok alá esik, rögtön szereltessük fel a téli szettet. Magyarországhoz hasonlóan Nagy-Britanniában, Hollandiában, Lengyelországban, Belgiumban, de még a kimondottan hideg Dániában és Oroszországban sem kötelező a használat, csupán erősen ajánlott.

A zord tél miatt Finnországban, Litvániában és Észtországban december 1. és március 1. között kötelező téli abroncsokon gurulni. Egyik szomszédunk már régóta előttünk jár ebben a kérdésben, Románia ugyanis 2011-ben kötelezővé tette a téli gumikat, sőt, aki ennek hiányában okoz balesetet, annak a biztosító nem köteles megtéríteni az okozott károkat és még egy 150.000 forintos bírsággal is számolhat. Szlovéniában november 15. és március 15. között kötelező a téli gumi legalább a két hajtókeréken. Itt az 5 centiméteres, vagy annál nagyobb hó esetén már a hólánc is kötelező. Szlovákiában és Szerbiában az időjárástól teszik függővé, hideg időben kötelező a téli szett használata. Az erre vonatkozó szabály megszegése mindenütt súlyos bírságokkal jár, de azt tanácsoljuk, hogy Ausztriában semmiképp se kövess el hasonló mulasztást! Itt van ugyanis az összes ország közül a legmagasabb bírság, aki télen is nyári gumival közlekedik, akár egy másfél millió forintos csekket is kaphat az osztrák rendőrségtől.

Láthatjuk tehát, hogy világszerte közel sincs egységes javaslat, vélekedés, vagy törvény a téli gumi használatról, de minden sajnálatos baleset kárából tanulva közelebb kerülhetünk a megoldáshoz, az egyre biztonságosabb téli gumikhoz, és a spórolni vágyó felelőtlen sofőrök számának a minimumra való csökkentéséhez. Ha nincs is rá konkrét törvény, a saját biztonságod érdekében használj télen is az évszaknak megfelelő abroncsokat!