Süti beállítások

Mi a helyzet a négyévszakos gumiabroncsokkal a téli körülmények között?

Mi a helyzet a négyévszakos gumiabroncsokkal a téli körülmények között?



Évek óta foglalkoztatja a hazai autósokat a kérdés, hogy mennyire teljesítenek elfogadhatóan a négyévszakos gumiabroncsok a hideg évszak nehéz körülményei között? Ez a kérdést feszegetjük most. Ezzel kapcsolatba úgy tűnik nem csitul a vita, pedig a szakemberek és a gumigyártók is világosan kifejezték már ezzel kapcsolatosan a véleményüket.


Mi is az a négyévszakos gumiabroncs?


A négyévszakos abroncsok lényegében felfoghatók úgy is, hogy egy átmenetet képeznek a téli és nyári gumik között, ami részben igaz is. Megtalálhatók rajtuk a téli gumik ismertetőjegyei, például a határozottabb, robusztusabb futófelületi blokkok, az azokon található lamellák, és a gumik anyagában a téligumik fontos alkotó része a szilika, mely rugalmasan, lágyan tartja a téli gumik anyagát a téli hidegben, csak nem olyan mértékben, mint az szükséges lenne. Megvan rajtuk a nyári gumik jellemzőjeként a simább futófelület, a keményebb gumikeverék jellemzői is.

De mindez végül is azt eredményezi, hogy a négyévszakos abroncsok se télen, se nyáron nem tudják azt a jó teljesítményt hozni, mint a direkt az adott évszakra tervezett gumiabroncsok, mivel a két szélsőséges körülménynek lehetetlen egyszerre megfelelni.

A négyévszakos gumiabroncsok anyaga nyáron kissé túl lággyá válik, ezért szétkenődően tapadnak bizonyos esetekben, lényegesen elmaradva a tapadásuk a nyári gumik útfogásától.

Télen pedig a nem elégséges lágyságuk, rugalmasságuk miatt, amit a gumikeverékük hiányosságai eredményeznek, sokkalta csúszósabbak, nem jó az úttartásuk, és minimális a kanyarvételi tapadásuk hogy a nagyon hosszú fékutat már ne is említsük.


Kinek ajánlható hát a négyévszakos gumiabroncsok használata?

Csak azoknak érdemes, illetve ajánlható a négyévszakos abroncsok felszerelése és használata, akik egyik évszakban sem használják autóikat szélsőséges körülmények között. Ez furcsán hangozhat, de ezt a véleményt a szakemberek is megerősítik. Így amikor például nyáron 30 fok fölé megy a hőmérő higanyszála, nem célszerű ilyen abronccsal ugyanolyan sebességek mellett közlekedni, mint egyébként megszoktuk. Vagy erősen csökkentett sebességgel haladjunk, vagy inkább ne is keljünk útra.

Még veszélyesebb a téli szélsőséges körülmények közötti használatuk. Minél hidegebb van ugyanis, annál jobban megdermed az anyaguk, és romlik a tapadásuk. És nagyobb hóesésben, illetve téli csapadék esetén nem elégséges a mintázatuk a megnövekedett víz, latyak, és hó eltávolítására, mellyel a megcsúszás veszélye extrém mértékben nőhet. Tehát aki meg tudja oldani, hogy szélsőséges időjárási körülmények között ne használja négyévszakos gumiabroncsokkal szerelt autóját, annak jó lehet, viszont aki ezeket nem tudja megtenni, az inkább használjon szezonális abroncsokat.