Süti beállítások

Mi az az aquaplaning és mit tegyünk ellene?

Mi az az aquaplaning és mit tegyünk ellene?




Mindannyiunkkal előfordul, hogy elkap egy hirtelen zápor út közben, és a probléma télen csak súlyosbodik.


A heves esőzés nemcsak a kilátást rontja és megnöveli a féktávolságot, hanem állóvizet is hoz létre, amitől az autó vízen úszhat.


Ha valaha is tapasztalt már aquaplaningot, akár a volán mögül, akár az utasülésből, akkor tudni fogja, hogy ez nem játék. Ezért nagyon fontos, hogy megértse, mit kell tennie, ha aquaplaningot tapasztal, és hogyan akadályozhatja meg azt. Ez az útmutató mindent elmagyaráz, amit tudnia kell.


Mi az aquaplaning?


Az aquaplaning egy viszonylag egyszerű fogalom. Akkor fordul elő, amikor az autógumik felülete és az útfelület között vízréteg képződik, ami megszakítja a gumiabroncsok és az útfelület közötti kapcsolatot. Amikor egy autó elkezd aquaplanozni, a gumiabroncsok elveszítik a kapcsolatot az úttal, és az autó nem reagál a vezető olyan utasításaira, mint a fékezés, a kormányzás és a gyorsítás.

A gumiabroncsok barázdáit úgy tervezték, hogy elvezessék az úton lévő vizet. Ha az úton lévő víz mennyisége nagyobb, mint a gumiabroncsok futófelületének térfogata, akkor víztöbblet keletkezik, amelyet nem lehet elvezetni, és az autó elkezdhet vízen felúszni.

Ha ez nem elég, a gumi elülső részén víztöbblet halmozódik fel, és előbb-utóbb elérheti a kritikus pontot. Ebben a pillanatban a víz nyomása felemeli az abroncsot, így az már nem érintkezik az úttal, és az autó vízen csúszik.

Az aquaplaning túlnyomórészt az első kerekeket érinti, mivel a hátsók általában az első abroncsok által hagyott szárazabb nyomokban húzódnak. Ez azt jelenti, hogy a kormányzásnak nincs hatása, és mivel az autó fékrendszere is jobbára az autó elejére van hangolva, a fékezőképesség nagy része is elveszik. A hajtás akkor is megszűnik, ha elsőkerék-meghajtású autóban ül. Ha az aquaplaning során mind a négy kerék leválik az aszfaltról, pillanatok alatt elveszíti uralmát járműve felett.


Mi a teendő, ha aquaplaning történik?


Azoknak, akik még nem tapasztaltak aquaplaningot, beletelik egy másodpercbe, hogy rájöjjenek, mi történik, de az árulkodó jelek a motor fordulatszámának emelkedése (a kerekek forgásához szükséges ellenállás csökkentése miatt) és a kormányzás sokkal könnyebbé válása (ismét, a kerekek elfordításához szükséges csökkentett erő miatt) időben figyelmeztethetik a gyakorlott sofőrt.

Mint sok más helyzetben, a legrosszabb, amit tehet, az a pánik. A fékek benyomása és a kormánykerék forgatása csekély hatással lesz, és sokkal nagyobb bajba kerülhet, ha az autó hirtelen újra érintkezik az úttal.

A következőt kell tennie: Ha tempomatot használ, kapcsolja ki a kapcsolóval, mert ilyenkor a fékek használata felboríthatja az autó egyensúlyát, és megpördülhet. Ezután óvatosan emelje el a gázt. Mivel a fékek, a kormányzás és a gyorsítás jelenleg feleslegesek, az egyetlen észszerű dolog, amit tehetünk, egyszerűen hagyjuk, hogy az autó természetesen lelassuljon. A sebesség csökkenésével óvatosan próbálja meg a kormányt, és ha úgy tűnik, hogy működik, lépjen a fékre. Fokozatosan képes lesz visszanyerni az uralmat az autója felett, mielőtt megállna.

Ha autója nem lassul kellően ahhoz, hogy visszanyerje az irányítást, vagy gyorsan közeledik egy kanyarhoz, nagyon keveset tehet azon kívül, hogy folyamatosan próbálja a kormányzást és a fékeket.


Mit tehet, hogy ez ne forduljon elő?


Amikor autója elkezd felúszni, Ön ténylegesen utas lesz, ezért a legjobb lépés az, ha előszőrelátóan megakadályozza, hogy ez megtörténjen.

Van néhány aranyszabály, amelyeket figyelembe kell venni, amikor megpróbáljuk csökkenteni az aquaplaning előfordulásának esélyét. Először is, legyen tisztában a feltételekkel. Ha a környéken víz áll, vagy erősen esni kezd, csökkentse a sebességet, és fokozottan ügyeljen arra, hogy elkerülje a vizesnek tűnő útfoltokat. A nedves körülmények közötti lassítás nagyobb esélyt ad a gumiabroncsok működésére, csökkenti a felesleges víz felhalmozódását és növeli a tapadás mértékét.

Ezt követően a gumiabroncsok állapotát kell figyelembe venni. A túlzottan kopott vagy sérült gumiabroncsok kevésbé hatékonyan oszlatják el a vizet az útról, és egyre csökken az abroncsok teljesítménye, ahogy közeledik a minimális törvényes határértékhez. A megfelelő futófelület biztosítása és a gumiabroncsok megfelelő nyomásra való felfújása nagyban hozzájárul biztonságának javításához. Annak ellenére, hogy a minimális jogszabályi előírás 1,6 mm, a vezető biztonsági szakértők legalább 2,5 mm-t javasolnak a biztonságos autózáshoz, és egy másik jó ötlet egy téli, vagy kifejezetten esőre felkészített mintázattal rendelkező nyári gumiabroncs garnitúra  megvásárlása és felszereltetése.


Ha teheti, érdemes az ön előtt haladó autó által hagyott nyomokat is használni. Itt lényegesen kevesebb víz lesz a gumiabroncsok eltávolításához, de mindig tartsa be a biztonságos távolságot. Nedves időben a féktávolság drámaian megnő.