Süti beállítások

ADAC nyárigumi teszt 2019

ADAC nyárigumi teszt 2019

ADAC 2019 nyárigumi teszt

A német autóklub, vagyis az ADAC évente kétszer készít gumiteszteket. A szakemberek az adott évszaknak megfelelően előbb a nyári, majd a téli abroncsokat próbálgatják, az eredmények alapján pedig összeállítják saját rangsorukat. Mivel rengeteg különböző méretű gumi van forgalomban, mindig kettőt-kettőt határoznak meg, és igyekeznek forgórendszerben dolgozni.

A 215/65R16C gumiabroncs méret jellemzően a kereskedelmi szektorban használt kisteherautók mérete, ahol a legfontosabb kritérium a kopásállóság. A magánszektorban szintén találhatunk olyan furgonokat, családi és lakóautókat, amelyekre ezt a méretet szereljük. Ezúttal is egy bizottság határozta meg, mely mintázatokat tesztelik, figyelembe véve a piaci adatokat, kevésbé ismert márkáknak is lehetőséget adva. A gyártóknak nincs beleszólásuk, a szakemberek minden mintázatból több szettet szereznek be, különböző forgalmazóktól. Így a minőségingadozásra is fény derülhet.

Első lépésként a gumik adatait gyűjtik össze: DOT-szám, gumicímke, pontos specifikációk. Minden mintázathoz rendelnek egy sorszámot, amellyel a későbbiekben beazonosítják, így a márka- és modellnév nem befolyásolhatja az értékelést. Minden új gumit bekoptatnak – ez mintegy 300 kilométert jelent –, amire azért van szükség, mert a gyártás során használt formaleválasztó anyag miatt a teljesen friss abroncsok még nem a maximális teljesítményüket nyújtják. Ezt egyébként akkor is érdemes észben tartani, amikor magunknak veszünk új szettet.

A száraz aszfaltos próbákat a Bridgestone olaszországi központjában végzik. Ellenőrzik, hogyan viselkedik az autó az adott gumival kritikus helyzetben. Vizsgálják többek közt az egyenesfutást, az oldalvezető képességet, kanyarstabilitást, vészfékezést 100 km/h-ról. Nedves aszfaltos körülményeket a Continental németországi bázisán teremtenek. A programban itt is szerepel vészfékezés 80 km/h-ról, aquaplaning hossz- és keresztirányú haladáskor, kezelhetőség egy handlingpályán. Utóbbi feladatot 65 km/h-ról indulva végzik, és öt kilométer per órás lépésekben egészen 95-ig emelik a tempót.

A zajt mérésekkel és a tesztelők szubjektív benyomása alapján is értékelik. A zavaró tényezők kizárása érdekében leállított motorral, aszfalton és betonon is vizsgálódnak. Az utastérben és az autón kívül tapasztalható zaj egyformán, 50-50 százalékban számít bele a részeredménybe. A gumik kopását 15 ezer kilométeres konvojozással mérik, egészen az 1,6 milliméteres határ eléréséig nyúzzák az abroncsokat. Közben itt is cserélgetik a sofőröket, továbbá próbapadon is koptatják a kerekeket.

A fogyasztást egy két kilométeres pályán mérik. Az autó állandó sebességgel, folyamatosan száz kilométer per órával halad, menet közben nagy pontosságú mérőeszközt használnak. Mintázatonként ötször két futamból átlagolnak. A német rendszerben annál jobb az érdemjegy, minél kisebb. Minden tesztet többször ismételnek, közben a pilótákat is cserélgetik.

A vizsgált nyári gumik között szerepel a Michelin CrossClimate+ is. Mivel gyártó ajánlása szerint ez egy nyári abroncs, téli jellemzőkkel, ezért belekerült a modellválasztékba. Az értékelés során figyelembe vették a nyári gumik száraz és nedves tapadását, zaj kibocsátását, a fogyasztási és kopási mutatóit. Minden résztesztet 0,5-5,5 között pontozták, úgy, hogy az alacsonyabb érték felel meg a jobb teljesítménynek. A végeredemény az alábbi szempontok súlyozott átlagából lett kiszámolva:

Száraz tapadás (irányíthatóság, fékút) 20%
Nedves tapadás (irányíthatóság, fékút, aquaplaning) 40%
Zaj (belső, külső) 10%
Fogyasztás 10%
Kopás, élettartam 20%

(Amennyiben a gumi valamelyik részteszten 2,5-nél magasabb pontszámot ért el, úgy az értékelése nem a súlyozott átlag lett, hanem a legrosszabb részteszten elért eredménye lett a végső értékelése)

Az értekéskor az alábbi besorolásokat alkalmazták:

0,5-1,5: Kimagasló
1,6-2,5: Különösen ajánlott
2,6-3,5: Ajánlott
3,6-4,5: Feltételesen ajánlott
4,6-5,5: Nem ajánlott
 

185/65R15 méretű abroncs

Ebben a kategóriában 16 különböző gyártó abroncsait tesztelték. Számos kisautónál és kompaktnál is jellemző ez a méret. A vizsgált autók:

Márka Modell                    
Citroen Berlingo, C3, DS3, Nemo, Xsara, Picasso                    
Dacia                     Dokker, Lodgy, Logan, Sandero                    
Fiat                     Doblo, Fiorino, Linea, Multipla, Panda, Punto, Qubo
Hyundai                     i20, i30
KIA                     Cee'd, Pro Cee'd, Rio, Stonic
Mazda                     2
 Mercedes A-Klasse (Typ 169)
 Opel Adam, Adam Rocks, Astra (H), Combo, Corsa
 Peugeot 207, Bipper, Partner
 Renault Clio, Kangoo, Zoe
 Seat Ibiza
Subaru  Trezia
Toyota Verso
VW Polo

 

Szárazon két abroncs nyújtott kiváló teljesítményt. Az egyik a Bridgestone Turanza T005 volt, míg a másik egy jóval olcsóbb gumi, a Firestone Roadhawk. Egy egész sor gumi vizsgázott jól, de hatan csak közepest kaptak. Köztük a Michelin Crossclimate+.

A nedves utas tesztek nyáron és télen is jelentős súllyal bírnak az összesítéskor, hiszen ez az egyik leggyakoribb körülmény, amivel egy guminak meg kell küzdenie. Itt már csupán négy neves gyártó termékei tudták elérni a jó besorolást: a Bridgestone Turanza T005, a Vredestein Sportrac 5, a Michelin Crossclimate+ és a Continental ContiPremiumContact 5.

Összességében a szárazon és nedvesen is jó Bridgestone Turanza T005 söpörte be a győzelmet. Érdemjegye 2,0, tehát jó minősítést kapott. Mindössze egy tizeddel maradt le a Vredestein Sportrac 5, amely tapadásban gyengébb volt a Bridgestone-nál, viszont jóval tartósabb is. Mögöttük aztán mindegyik gumi közepest kapott, igaz, a bronzérmes Michelin és a sereghajtó Linglong között majdnem egy egész pont a különbség.

A vizsgálat során világossá vált: a nedves utakon tanúsított alacsony szinteredmények oka a nedves tapadás és a megtett kilométerek közötti távolság. Szinte az összes haszongépjármű gumiabroncsa üzemanyag-megtakarításra és kilométerre van tervezve, a nedves úton a féktávolságuk azonban hosszú és a vezetési komfort sem megfelelő. Tehát a három legjobb kopásállóságot mutató abroncs, - Sava, Fulda, Michelin- is hiányosságot mutat nedves útfelületen.

215/65R16C méretű abroncs

A 215/65R16 C gumiabroncs méretet főként a kisteherautók kereskedelmi szektorában használják, ahol elsősorban az alacsony kopásra tervezték. A teszteredmények kifejezetten rosszak lettek a nedves úton tanúsított viselkedés alapján. Mind a 16 vizsgált modell hiányosságot mutatott nedves úton. A Continental mutatott egyedül jobb eredményt a száraz úton tanúsított viselkedése miatt, de nedves úton a Continental is hiányosságokkal rendelkezik. Kilenc gumiabroncs gyenge eredményt ért el nedves úton, közülük 4 pedig a nedves úton történő fékezés tesztjén teljesen elbukott.

Száraz aszfalton a legjobb némi meglepetésre az Apollo Altrust lett – a Vredesteinhez tartozó márkának Magyarországon, Gyöngyös mellett is van gyára. Kicsivel mögötte a Maxxis Vansmart MCV3+-t találjuk. A legrosszabbul a Kléber Transpro teljesített, de nem sokkal volt jobb neve ellenére a Continental VanContact 200 sem.

Zaj tekintetében minden versenyző közepest kapott, a legcsendesebb a Kumho és a Nexen, a leghangosabb a Michelin és a Fulda volt. A legkedvezőbb fogyasztást a Nexen Rodian CT8-cal produkálta a tesztautóként használt Multivan, a legtöbb üzemanyagot a legjobban tapadó mintázattal, az Apollóval igényelte.

Kisáruszállítóknál a költséghatékonyság szempontjából nagy jelentősége van a kopásnak is. Ez volt az egyetlen olyan részértékelés, ahol mindegyik gumi jó vagy kiváló minősítést ért el. A Goodyear, a Maxxis, a Falken, a Michelin, a Fulda és a Sava kiemelkedő, 0,5-ös osztályzatot kapott, a másik végletet 2,5-tel az Apollo és a Nexen képviseli.

Az ábrán az egyes kisteher gumiabroncsok élettartama látható. A Sava teljesített a legjobban: eddig egyetlen gumiabroncs sem volt képes több mint 80 000 kilométert megtenni a kopásvizsgálatok során. Összehasonlításképpen, a személyautó gumiabroncsok átlagosan mintegy 30.000-35.000 km megtételére képesek a teljes élettartamuk alatt, míg az átlagos SUV gumiknál ez a szám körülbelül 40 000 km. Az eltérés is figyelemre méltó: a Sava (81 000 km) 50 00 kilométerrel tovább tart, mint a Nokian (31 000 km).

A féktávolságok összehasonlításakor a kopás és a nedves teljesítmény közötti ellentmondás egyértelművé válik: a két legtovább tartó abroncs, a Sava (81 000 km) és a Fulda (75 000 km) a harmadik és a második leghosszabb féktávolsággal rendelkezik. A diagram az egyéni féktávolságokat mutatja 80 km / h sebességről fékezve nedves körülmények között. Figyelemre méltó: azon a ponton, ahol a tesztben a legjobb gumiabroncs (Apollo) már megállt, a Kleber sebessége még mindig körülbelül 36 km / h. Azonban, még ha az Apolló is teljesített a legjobban, ennek az abroncsnak a féktávolságát sem lehet rövidnek nevezni. Az azonos méretű személyautó abroncs féktávja még így is közel 10 méterrel rövidebb 47 méteren.

ADAC 2019 tippek nyári gumiabroncs vásárlásához:

Az egyes gumiabroncsok egyedi szempont szerinti értékelésének figyelembe vétele is nagyon fontos a vásárlás előtti döntéshelyzetekben.

  1. Aki kiegyensúlyozott teljesítményre vágyik minden téren az elsősorban válasszon Bridgestone-t, másodsorban Vredesteint.
  2. Az alacsony kopás és magas futásteljesítmény kedvelőinek a Michelin-t vagy a Vredestein gyártókat javasolja az ADAC.
  3. A száraz és nedves úton tanúsított jó eredmény, a nagyobb kopásarány figyelembevételével ugyan, de a Continentalt javasolja.
  4. Az alacsony üzemanyag-fogyasztás a Maxxis előnye, de a nedves útviszonyok közötti gyengébb eredményeit is szem előtt kell tartani.