Süti beállítások

ADAC TÉLI GUMIABRONCS TESZT 2020

Minden évben kétszer jelenik meg a híres német ADAC teszt, amely a téli és nyári abroncsok teljesítményéről és tulajdonságairól rántja le a leplet.  Havas, jeges, száraz és nedves aszfalt. Ki tud a legjobban megbirkózni a téli időjárás változatosságaival? Az ADAC idén sem hagyott minket segítség nélkül, két méretben, összesen 27 téli gumiabroncsot teszteltek. Két méret került terítékre, az igen közkedvelt 205/55 R16 és a 235/55 R17.

A leggyakoribb 205/55R16 méretben összességében majdnem mindenki jól teljesített. A 15 vizsgált modell közül öten kaptak ajánlott és heten kielégítő minősítést. Csupán három abroncs volt ebben a méretben, amelyek nem ajánlott minősítést szereztek. Az öt legjobb gumiabroncs közül a Bridgestone LM005 szerezte a legjobb eredményt, nedves és száraz úton is kiemelkedően teljesített. A jó tapadásnak azonban ára van, a kopásállósági teszteken már messze elmaradt a versenytársaitól. 
Akinek az élettartam fontosabb, annak jobb döntés lehet a Michelin Alpin 6, ami kicsit gyengébb száraz úton, de a Michelintől megszokott módon élettartam tekintetében még mindig verhetetlen. Várhat futásteljesítménye nagyjából 43.000 km.
A Dunlop WinterSport 5 és a Hankook W452 csak száraz úton értek el jó eredményt. A Dunlop teljesítménye csökkent, amikor az abroncsok felmelegedtek, a kormányozhatósága érezhetően visszaesett. A Hankook sem brillírozott a kormányozhatóság terén, de nedves és havas úton mindkét abroncs megbízható teljesítményt mutatott. A Dunlop kopás szempontjából is elverte a Hankook abroncsokat: várható élettartama 39.500 km.


Száraz úton már gyengébb a középmezőny

A következő csoportban a hét kielégítő minősítést szerzett téligumi áll. Közös bennük, hogy száraz úton nem teljesítettek kielégítően, ez különösen igaz a Pirelli Cinturato Winter és a Giti GitiWinter W1 esetében. A Continental TS860 a mezőny második legjobb eredményét érte el nedves úton, míg a Goodyear UG9+ és a Pirelli Cinturato Winter havas útpályán is remekeltek. 
A mezőny végén végzett három téligumi annyi hiányossággal rendelkezett minden vizsgálat során, hogy csak a nem ajánlott minősítést tudták beszerezni.

A következő csoport hét ajánlott gumiabroncsát a szárazon vezethetőség szempontjából bizonyos gyengeségekkel minősítik. Az így kapott száraz úton szerzett értékelés hatással van az általános, átfogó értékelésre. Minden modell megfelelő kormány nyomatékot kínál a vezetőnek, de mivel a hátsó tengely kissé rugalmasnak érezhető, a tesztautó (Golf VII GTI) nem egyenesen halad. Ennek eredményeként a vezető elveszítheti a jármű feletti kontrollt. A kormánykeréken nem könnyű olyan vonalat meghatározni, amely pontosan megfelel a görbének, ezért szükségesek a kis, állandó kormány korrekciók. Szélsőséges esetekben a hirtelen kitérő manőverek miatt a jármű hátulja kifelé tolódik, és a tesztjármű hajlamos a túlkormányzásra is a hátrafelé menet irányításakor, ez a viselkedés pontvesztéshez vezetett különösen a Pirelli Cinturato Winter és a Giti GitiWinter W1 esetében.

A Falken Eurowinter HS01 a havas úton sem jut túl kielégítő eredményre. A Sava Eskimo HP2 és a GitiWinter W1 nedves állapotban is csak közepes eredményt mutatnak. A Sava hibát mutat a kezelhetőség során, a Giti pedig az aquaplaning terén. A száraz tulajdonságok kivételével a Toyo Observe S 944 minden más fő kritériumban jó minősítést ért el.

A Semperit Speed-Grip 3 - nedvesen és havon az első 3 között meggyőző - továbbra is csak feltételesen ajánlott, mivel gyenge pontjai a száraz utakon túl hangsúlyosak. Mivel a gumiabroncs elveszti rugalmasságát amikor az abroncs hőmérséklete emelkedik: hirtelen manőverek esetén a jármű hátulja kifelé tolódhat.

A King Meiler Winter Tact WT81, a teszt egyetlen újrafutózott gumija, és nem ajánlott! Összességében elmondható, hogy nedves úton rossz a teljesítménye: nemcsak a leghosszabb a féktávolsága, hanem a legrosszabb a kezelhetősége is. Ez a száraz utakon is súlyos gyengeségeket mutat, és messze a legrosszabb vezetési komfortot nyújtja. Végülis a teljesen átalakított King Meiler továbbra is kielégítő eredményt ért el havon, és az összes tesztelt abroncs közül a legjobb kopásállósággal dicsekedhet az előrejelzett 45.000 kilométeres futásteljesítmény mellett. Ám a biztonsági kritériumok hiánya egyértelműen túlsúlyban van.

A Tristar Snowpower HP maradt a legvégére: bár szárazon a legrövidebb féktávolságokkal operál, havon ugyanez nem sikerül neki. De a legszembetűnőbbek a nedves állapotban tapasztalható hiányosságok. A vezetési komfort, a kezelhetőség és az aquaplaning tulajdonságok csak gyengének értékelhetők.

A teszt eredménye röviden:

 - Bridgestone Blizzak LM005- 2.0
 - Michelin Alpin- 6 2.1
 - Dunlop Winter Sport 5 - 2.2
 - Hankook icept RS2- 2.2
 - Maxxis Premitra Snow WP6- 2.4
 - Falken Eurowinter HS01 2.9
 - Continental Winter contact TS 860 3.0
 - Goodyear UltraGrip 9+ 3.0
 - Sava Eskimo HP2 3.1
 - Toyo Observe S944 3.2
 - Pirelli Cinturato Winter 3.3
 - Giti Gitiwinter W1 3.4
 - Semperit Speed Grip 3.7
 - King Meiler Winter Tact WT81 5.4
 - Tristar Snowpower HP 5.5

Értékelések:

0,6 - 1,5: nagyon jó
1,6 - 2,5: jó
2,6 - 3,5: kielégítő
3,6 - 4,5: elégséges
4,6-tól lefelé: nem felelt meg



A nagytestű autókra gyártott 235/55R17 méretben 13 abroncsot vizsgáltak, és mindösszesen egy bizonyult kiemelten ajánlottnak. 11 abroncs kapott kielégítő minősítést és modell érdemelte ki az elégséges osztályzatot.

A teszt győztese a legkiegyensúlyozottabb téligumi

A Michelin Pilot Alpin 5 téligumi száraz úton tökéletesen vette még a veszélyes manővereket is, nedves útszakaszon meglepően könnyen kezelhető, de kanyarban már megnőtt az aquaplanning kockázata. Havas jeges úton verhetetlennek bizonyult, zaj és üzemanyag-fogyasztás szempontjából is a legjobbak között végzett.

A 11 kielégítő abroncs három kategóriába sorolható:

A Goodyear UltraGrip Performance +, Kleber Krisalp HP3 és a Bridgestone LM005 jól teljesítettek nedves úton, de száraz aszfalton már nehézségekbe ütköztek.
A második csoportba a Dunlop WinterSport 5 SUV és a Vredestein Wintrac Pro mintája sorolható. Száraz, nedves és jeges úton megállták a helyüket, de jégen már nem tudtak megfelelő teljesítményt nyújtani. 
A harmadik csopotrba az itthon kevésbé ismert Esa + Tecar Supergrip Pro, a Cooper Discoverer Winter és a Fulda Kristall Control SUV került, akik nedves úton nem tudtak megfelelően teljesíteni. A Nokian WR Snowproof csak nedves és jeges úton tudott kielégítő tapadást nyújtani. A Continental WinterContact TS 850 P  nehézségekkel küzdött száraz és havas úton egyaránt, míg a Pirelli Winter Sottozero 3 száraz, havas és jeges úton sem ragyogott.
A Semperit Speed-Grip 3 SUV olyan gyenge teljesítményt mutatott minden vizsgálat során, hogy csak elégséges eredménnyel tudott zárni.


A teszt eredménye röviden:


 - Michelin Pilot Alpin 5 2.1
 - Esa+Tecar Supergrip Pro 2,7
 - Goodyear Ultragrip Performance 2,7
 - Dunlop WinterSport 5 SUV 2,8
 - Vredestein Wintrac Pro 2,8
 - Nokian WR Snowproof 2,9
 - Bridgestone Blizzak LM005 3,0
 - Kleber Klisalp HP3 3,0
 - Pirelli Winter Sottozero 3 3,0
 - Cooper Discoverer Winter 3,1
 - Fulda Kristall Control SUV 3,1
 - Continental WinterContact TS850 P 3,4
 - Semperit Speed Grip 3 SUV 3,9