Megérkezett 2023 nagy négy évszakos abroncstesztje!
Ezúttal a 15"-os, 195/65-ös méretű gumikat tesztelte a brit Tyre Reviews.
Az utóbbi években komoly fejlődésen mentek keresztül a négy évszakos
gumiabroncsok, ma már sok típus jobban teljesít zord körülmények között,
mint a szezonális gumik. Szinte mindenhol helyt kell állniuk, a
magasabb nyári hőmérséklettől kezdve a vizes, adott esetben havas
utakig. Magyarországon is egyre ritkábban havazik télen, és amikor esik
hó, akkor sem marad meg általában túl hosszú ideig. Így a négy
évszakosok is egyre nagyobb teret nyernek hazánkban is.
Ahogyan a tavalyi évben,
a Tyre Reviews most is tesztelte 2023 legjobb négy évszakos gumijait,
azt azonban továbbra is érdemes átgondolni vásárlás előtt, hogy ki
milyen körülmények közt használja az autóját.
A négy évszakos abroncsokat elsősorban azoknak érdemes megvenni, akik
évente nem mennek 10 ezer kilométernél többet (ez havonta nagyjából egy
tankolást jelent), és főleg városban használják járművüket, olykor
egy-egy autópályás vagy országúti menettel tarkítva.
A nyugodtabb vezetési stílust kedvelőknek lehet jó választás a négyévszakos gumi,
ők akár pénzt is spórolhatnak, hiszen nem kell két szett gumit
vásárolniuk. Az azonban tévhit, hogy a négy évszakos gumit csak fel kell
szerelni, és utána évekig hozzá sem kell nyúlni. Ezeket az abroncsokat
is évente illik centrírozni, valamint az egyenletes kopás érdekében
tengelyenként megcserélni, hiszen (főleg orrmotoros,
elsőkerék-meghajtású autóknál) elöl sokkal nagyobb terhelés éri a
gumikat.
Akik viszont a sportosabb, sietős vezetési stílust részesítik
előnyben, azoknak inkább a szezonális abroncsok lesznek megfelelőek.
Szintén szezonális gumit érdemes választania annak, aki nagyon sokat
megy télen is autópályán, valamint akik több mint 200 lóerős, vagy annál
is nagyobb teljesítményű kocsival rendelkeznek.
Az idei évben is 10 típus került be a videóba:
Michelin CrossClimate 2
Firestone MultiSeason
Kleber Quadraxer 3
Goodyear Vector 4Season Gen 3
Vredestein Quatrac
Uniroyal AllSeasonExpert 2
Hankook Kinergy 4S2
Leao iGreen AllSeason
Falken Euro All Season AS210
Toyo Celsius AS2
A tesztből most kimaradt a Bridgestone A005 EVO, mert kivezetik a
piacról, és az új abroncsuk a felvétel készítésekor még nem került
piacra, a Continental AllSeasonContact esetében is ez a helyzet. A
Pirelli négyévszakosát Oroszországban gyártották, így ezt a méretet nem
tudták beszerezni a teszthez, ahogyan a Nokian termékét sem.
Viszonyítási alapnak pedig egy téli (Hankook Winter I cept RS3) és egy
nyári gumi (Hankook Kinergy Eco 2) is szerepelt az összevetésben. A
tesztautó egy Volkswagen Golf volt.
Lássuk hát, melyik négy évszakos gumik teljesítettek a legjobban a
2023-as teszten, ahol száraz, nedves és havas körülmények közt is
próbára tették az abroncsokat! Az eredmények a következő oldalakon
tekinthetők meg.
Eredmények havas körülmények közt
Egy négy évszakos guminak nem kell feltétlenül olyan jól teljesítenie
havon, mint egy téli guminak, de mindenképpen sokkal jobbnak kell
lennie, mint egy nyári abroncsnak. A havas tesztpályán mindegyik gumival
ugyanazt a szakaszt tették meg, a téli gumival valamivel 82 másodperc
feletti időt mértek.
Ehhez képest a Kleber négy évszakos gumija nagyon jól teljesített,
hiszen alig 84 másodperc feletti idővel zárt. Ezután a Michelin, majd a
Firestone gumik következtek a dobogó második és harmadik fokán. Az idei
tesztben is volt kínai gumiabroncs, a Leao terméke egyedül a nyári
guminál produkált jobb eredményt, hiszen a Hankook nyári gumikkal több
mint 115 másodperces időt mértek.
Az első négy helyezettet csak nagyon kevés választja el egymástól,
ahogy az a táblázatban is látható. Ezekkel mind stabil tudott maradni az
autó még kanyarokban is, kiszámítható viselkedéssel. A mezőny második
felében azonban sokszor előjött az alul- vagy a túlkormányzottság esete,
az utolsó helyezettekkel ráadásul nem túl kiszámítható módon.
Ami a fékutakat illeti, itt a Michelin abroncsa lett a befutó, alig
több mint 18 méterre volt szüksége, hogy 40 km/óráról 5 km/órára
lassítson a Golf. A dobogóra a Firestone és a Kleber termékei fértek még
fel, a kínai Lealo pedig itt a középmezőnyig dolgozta fel magát. A Toyo
és a Falken abroncsaival azonban majdnem 20 méter kellett a művelethez.
A tesztpályán mért pontos időeredmények az alábbi táblázatban tekinthetők meg:
Itt pedig a havon mért fékutak következnek 40-ről 5 km/órára:
Forrás: Tyre Reviews
Eredmények vizes körülmények között
Talán az egyik legfontosabb tényező a magyarországi felhasználás
szempontjából, hogy vizes aszfalton hogyan teljesítenek ezek a négy
évszakos gumik. Hiszen télen is napjainkban már inkább az a jellemző,
hogy hó helyett eső esik az enyhébb időjárás miatt, így sokszor
találkozunk alacsonyabb hőmérséklet mellett vizes felülettel.
A Goodyear abroncsa a második helyen végzett a vizes aszfalton való
fékezés során, de a mért körön a legjobban ez teljesített. A Hankook
négy évszakos abroncsa a legjobb volt a féktáv tekintetében, de a
mélyebb vizes szakaszokon hajlamos volt felúszni, ezért a mért körön
jóval hátrébb végzett.
A Michelin és a Kleber közel azonos időt futott, de az élmezőnytől
ebben a tekintetben leszakadtak, olykor bizonytalanul mozgott velük az
autó a kanyarokban. A Vredestein abroncsa pedig a legjobbnak bizonyult
mindközül a vizen felúszás tekintetében, hiszen ez bírta ki megcsúszás
nélkül a legmélyebb vízzel borított szakaszokat. Az pedig aggasztó, hogy
a Leao terméke még a nyári guminál is rosszabb volt a vizes pályán, de a
Toyo gumija is szinte minden szempontból majdnem az utolsó helyen zárt.
A tesztpályán mért pontos időeredmények az alábbi táblázatban tekinthetők meg:
Itt pedig a vizes aszfalton mért fékutak következnek 80-ról 5 km/órára:
Forrás: Tyre Reviews
Eredmények száraz körülmények között
Száraz körülmények közt nem meglepő módon a viszonyítás kedvéért
bevett nyári gumi volt a legjobb, és a szintén ilyen céllal tesztelt
téli abroncs a legrosszabb. Most azonban az az érdekesebb kérdés, hogy
az egyes négy évszakos gumik hogyan teljesítettek.
A fékutak szempontjából megint a Michelin volt a befutó, ezt követte a
Kleber és a Hankook négyévszakosa. A vizen és havon jól produkáló
Firestone itt azonban csúnyán elvérzett, a kínai Leao is megelőzte, de a
legrosszabb eredményt az Uniroyal érte el, döbbenetes módon még a téli
guminál is hosszabb féktávval.
A száraz pályán mért köridők tekintetében a Hankook vitte a prímet,
mindössze 75,4 másodperccel. Ezután a Goodyear és a Michelin következett
a dobogón. A Toyo és az Uniroyal itt is nagyon leszakadt a mezőnytől,
majdnem olyan rossz eredménnyel zártak, mint a téli abroncs.
A tesztpályán mért pontos időeredmények az alábbi táblázatban tekinthetők meg:
Forrás: Tyre Reviews
Itt pedig a vizes aszfalton mért fékutak következnek 100-ról 5 km/órára:
Forrás: Tyre Reviews
Zaj, menetkomfort, ár-érték arány, összegzés
Az idei tesztben a készítők elmondása szerint időhiány és az időjárás
miatt nem volt lehetőségük a gördülési zaj műszeres mérésére, így csak a
tesztvezetésen szerzett benyomásaikra tudtak hagyatkozni. A Goodyear
tűnt számukra a legcsendesebbnek, de a Hankook, a Kleber és a Michelin
abroncsai is csendesek voltak.
Az ilyen magas profilú, viszonylag kis kerékmérettel párosuló
abroncsok általában mind komfortosak, nem ráznak annyira, mint a peres
gumik a nagy felnikkel, így itt nehéz volt a menetkomfort szempontjából
különbséget tenni. A legkeményebbnek a Toyo gumijait érezték a
tesztvezetések során az összes négyévszakos közül.
Ami az árakat illeti, a Michelin terméke a legdrágább, ebben a
méretben nagyjából 31-32 ezer forint darabja. A legolcsóbb a Leao
gumija, nagyjából 18 ezer forint. A sok szempontból középmezőnybe
tartozó Kleber nagyjából 23 ezer forint, míg a néhány kategóriában
brillírozó Hankook szintén ennyibe kerül.
A teszt összesítésében a Michelin végzett az első helyen, szárazon
kiválóan teljesített, ahogyan a vizen felúszásban is. Havas fékútja
rövid, valamint a menetkomfort terén is az élmezőnybe tartozik.
Gyengébben csak a nedves felületen produkált. A második a Goodyear
abroncsa lett, szintén nagyon jó volt a havas felületen, de nedves
burkolaton is jó volt, megfelelő csendesség mellett. Egyedül a szárazon
mért fékútja nem kiemelkedő, itt a középmezőnyben mozgott.
A harmadik helyezett a Hankook gumija lett, ennek az egyik legjobb az
ár-érték aránya. Szárazon és vizen is élmezőnybeli, havon azonban nem
teljesített olyan jól, ahogyan a komolyabb vízátfolyáson való felúszás
is előfordult esetében. Az utolsó helyezett a Leao lett, szinte minden
szempontból: nedves fékútja nagyon hosszú, nem nyújt kellő stabilitást
sem szárazon, sem vizes aszfalton, ráadásul nem is kifejezetten csendes.
Szintén nem annyira ajánlott a Toyo terméke, hiszen amellett, hogy az
ára is 20 ezer forint felett van, sok szempontból a mezőny utolsó
harmadában végzett.