Süti beállítások

ADAC NÉGYÉVSZAKOS GUMIABRONCS TESZT 2023

Megérkezett 2023 nagy négy évszakos abroncstesztje!

Ezúttal a 15"-os, 195/65-ös méretű gumikat tesztelte a brit Tyre Reviews.

Az utóbbi években komoly fejlődésen mentek keresztül a négy évszakos gumiabroncsok, ma már sok típus jobban teljesít zord körülmények között, mint a szezonális gumik. Szinte mindenhol helyt kell állniuk, a magasabb nyári hőmérséklettől kezdve a vizes, adott esetben havas utakig. Magyarországon is egyre ritkábban havazik télen, és amikor esik hó, akkor sem marad meg általában túl hosszú ideig. Így a négy évszakosok is egyre nagyobb teret nyernek hazánkban is.

Ahogyan a tavalyi évben, a Tyre Reviews most is tesztelte 2023 legjobb négy évszakos gumijait, azt azonban továbbra is érdemes átgondolni vásárlás előtt, hogy ki milyen körülmények közt használja az autóját.

A négy évszakos abroncsokat elsősorban azoknak érdemes megvenni, akik évente nem mennek 10 ezer kilométernél többet (ez havonta nagyjából egy tankolást jelent), és főleg városban használják járművüket, olykor egy-egy autópályás vagy országúti menettel tarkítva. 

A nyugodtabb vezetési stílust kedvelőknek lehet jó választás a négyévszakos gumi, ők akár pénzt is spórolhatnak, hiszen nem kell két szett gumit vásárolniuk. Az azonban tévhit, hogy a négy évszakos gumit csak fel kell szerelni, és utána évekig hozzá sem kell nyúlni. Ezeket az abroncsokat is évente illik centrírozni, valamint az egyenletes kopás érdekében tengelyenként megcserélni, hiszen (főleg orrmotoros, elsőkerék-meghajtású autóknál) elöl sokkal nagyobb terhelés éri a gumikat.

Akik viszont a sportosabb, sietős vezetési stílust részesítik előnyben, azoknak inkább a szezonális abroncsok lesznek megfelelőek. Szintén szezonális gumit érdemes választania annak, aki nagyon sokat megy télen is autópályán, valamint akik több mint 200 lóerős, vagy annál is nagyobb teljesítményű kocsival rendelkeznek.

Az idei évben is 10 típus került be a videóba:

  • Michelin CrossClimate 2
  • Firestone MultiSeason
  • Kleber Quadraxer 3
  • Goodyear Vector 4Season Gen 3
  • Vredestein Quatrac
  • Uniroyal AllSeasonExpert 2
  • Hankook Kinergy 4S2
  • Leao iGreen AllSeason
  • Falken Euro All Season AS210
  • Toyo Celsius AS2

A tesztből most kimaradt a Bridgestone A005 EVO, mert kivezetik a piacról, és az új abroncsuk a felvétel készítésekor még nem került piacra, a Continental AllSeasonContact esetében is ez a helyzet. A Pirelli négyévszakosát Oroszországban gyártották, így ezt a méretet nem tudták beszerezni a teszthez, ahogyan a Nokian termékét sem. Viszonyítási alapnak pedig egy téli (Hankook Winter I cept RS3) és egy nyári gumi (Hankook Kinergy Eco 2) is szerepelt az összevetésben. A tesztautó egy Volkswagen Golf volt.

Lássuk hát, melyik négy évszakos gumik teljesítettek a legjobban a 2023-as teszten, ahol száraz, nedves és havas körülmények közt is próbára tették az abroncsokat! Az eredmények a következő oldalakon tekinthetők meg.

Eredmények havas körülmények közt


Egy négy évszakos guminak nem kell feltétlenül olyan jól teljesítenie havon, mint egy téli guminak, de mindenképpen sokkal jobbnak kell lennie, mint egy nyári abroncsnak. A havas tesztpályán mindegyik gumival ugyanazt a szakaszt tették meg, a téli gumival valamivel 82 másodperc feletti időt mértek. 

Ehhez képest a Kleber négy évszakos gumija nagyon jól teljesített, hiszen alig 84 másodperc feletti idővel zárt. Ezután a Michelin, majd a Firestone gumik következtek a dobogó második és harmadik fokán. Az idei tesztben is volt kínai gumiabroncs, a Leao terméke egyedül a nyári guminál produkált jobb eredményt, hiszen a Hankook nyári gumikkal több mint 115 másodperces időt mértek.

Az első négy helyezettet csak nagyon kevés választja el egymástól, ahogy az a táblázatban is látható. Ezekkel mind stabil tudott maradni az autó még kanyarokban is, kiszámítható viselkedéssel. A mezőny második felében azonban sokszor előjött az alul- vagy a túlkormányzottság esete, az utolsó helyezettekkel ráadásul nem túl kiszámítható módon.

Ami a fékutakat illeti, itt a Michelin abroncsa lett a befutó, alig több mint 18 méterre volt szüksége, hogy 40 km/óráról 5 km/órára lassítson a Golf. A dobogóra a Firestone és a Kleber termékei fértek még fel, a kínai Lealo pedig itt a középmezőnyig dolgozta fel magát. A Toyo és a Falken abroncsaival azonban majdnem 20 méter kellett a művelethez.

A tesztpályán mért pontos időeredmények az alábbi táblázatban tekinthetők meg:


Forrás: Tyre Reviews

Itt pedig a havon mért fékutak következnek 40-ről 5 km/órára:


Forrás: Tyre Reviews


Eredmények vizes körülmények között

Talán az egyik legfontosabb tényező a magyarországi felhasználás szempontjából, hogy vizes aszfalton hogyan teljesítenek ezek a négy évszakos gumik. Hiszen télen is napjainkban már inkább az a jellemző, hogy hó helyett eső esik az enyhébb időjárás miatt, így sokszor találkozunk alacsonyabb hőmérséklet mellett vizes felülettel.

A Goodyear abroncsa a második helyen végzett a vizes aszfalton való fékezés során, de a mért körön a legjobban ez teljesített. A Hankook négy évszakos abroncsa a legjobb volt a féktáv tekintetében, de a mélyebb vizes szakaszokon hajlamos volt felúszni, ezért a mért körön jóval hátrébb végzett.

A Michelin és a Kleber közel azonos időt futott, de az élmezőnytől ebben a tekintetben leszakadtak, olykor bizonytalanul mozgott velük az autó a kanyarokban. A Vredestein abroncsa pedig a legjobbnak bizonyult mindközül a vizen felúszás tekintetében, hiszen ez bírta ki megcsúszás nélkül a legmélyebb vízzel borított szakaszokat. Az pedig aggasztó, hogy a Leao terméke még a nyári guminál is rosszabb volt a vizes pályán, de a Toyo gumija is szinte minden szempontból majdnem az utolsó helyen zárt.

A tesztpályán mért pontos időeredmények az alábbi táblázatban tekinthetők meg:



Forrás: Tyre Reviews

Itt pedig a vizes aszfalton mért fékutak következnek 80-ról 5 km/órára:


Forrás: Tyre Reviews


Eredmények száraz körülmények között


Száraz körülmények közt nem meglepő módon a viszonyítás kedvéért bevett nyári gumi volt a legjobb, és a szintén ilyen céllal tesztelt téli abroncs a legrosszabb. Most azonban az az érdekesebb kérdés, hogy az egyes négy évszakos gumik hogyan teljesítettek.

A fékutak szempontjából megint a Michelin volt a befutó, ezt követte a Kleber és a Hankook négyévszakosa. A vizen és havon jól produkáló Firestone itt azonban csúnyán elvérzett, a kínai Leao is megelőzte, de a legrosszabb eredményt az Uniroyal érte el, döbbenetes módon még a téli guminál is hosszabb féktávval.

A száraz pályán mért köridők tekintetében a Hankook vitte a prímet, mindössze 75,4 másodperccel. Ezután a Goodyear és a Michelin következett a dobogón. A Toyo és az Uniroyal itt is nagyon leszakadt a mezőnytől, majdnem olyan rossz eredménnyel zártak, mint a téli abroncs.

A tesztpályán mért pontos időeredmények az alábbi táblázatban tekinthetők meg:


Forrás: Tyre Reviews


Itt pedig a vizes aszfalton mért fékutak következnek 100-ról 5 km/órára:


Forrás: Tyre Reviews


Zaj, menetkomfort, ár-érték arány, összegzés


Az idei tesztben a készítők elmondása szerint időhiány és az időjárás miatt nem volt lehetőségük a gördülési zaj műszeres mérésére, így csak a tesztvezetésen szerzett benyomásaikra tudtak hagyatkozni. A Goodyear tűnt számukra a legcsendesebbnek, de a Hankook, a Kleber és a Michelin abroncsai is csendesek voltak.

Az ilyen magas profilú, viszonylag kis kerékmérettel párosuló abroncsok általában mind komfortosak, nem ráznak annyira, mint a peres gumik a nagy felnikkel, így itt nehéz volt a menetkomfort szempontjából különbséget tenni. A legkeményebbnek a Toyo gumijait érezték a tesztvezetések során az összes négyévszakos közül.

Ami az árakat illeti, a Michelin terméke a legdrágább, ebben a méretben nagyjából 31-32 ezer forint darabja. A legolcsóbb a Leao gumija, nagyjából 18 ezer forint. A sok szempontból középmezőnybe tartozó Kleber nagyjából 23 ezer forint, míg a néhány kategóriában brillírozó Hankook szintén ennyibe kerül.

A teszt összesítésében a Michelin végzett az első helyen, szárazon kiválóan teljesített, ahogyan a vizen felúszásban is. Havas fékútja rövid, valamint a menetkomfort terén is az élmezőnybe tartozik. Gyengébben csak a nedves felületen produkált. A második a Goodyear abroncsa lett, szintén nagyon jó volt a havas felületen, de nedves burkolaton is jó volt, megfelelő csendesség mellett. Egyedül a szárazon mért fékútja nem kiemelkedő, itt a középmezőnyben mozgott.

A harmadik helyezett a Hankook gumija lett, ennek az egyik legjobb az ár-érték aránya. Szárazon és vizen is élmezőnybeli, havon azonban nem teljesített olyan jól, ahogyan a komolyabb vízátfolyáson való felúszás is előfordult esetében. Az utolsó helyezett a Leao lett, szinte minden szempontból: nedves fékútja nagyon hosszú, nem nyújt kellő stabilitást sem szárazon, sem vizes aszfalton, ráadásul nem is kifejezetten csendes. Szintén nem annyira ajánlott a Toyo terméke, hiszen amellett, hogy az ára is 20 ezer forint felett van, sok szempontból a mezőny utolsó harmadában végzett.