A legújabb zöldtechnológiai innovációk a gumiabroncsokhoz
Ami az autót illeti, az olaj nem az egyetlen, amiből véges a készlet. A guminak is megvannak a határai, és a becslések szerint a közeljövőben a világ természetes gumi kereslete meghaladhatja a készleteket. És természetesen a gumiabroncsok előállításához sok különböző olajra is szükség van. Az abroncsgyártók folyamatosan keresik az innováció és az erőforrások megtakarításának módjait az abroncsgyártás során. Íme néhány újabb fejlemény:
- Pitypang : Igen, azokat a szerény sárga virágokat, amelyeket megpróbálsz eltávolítani az udvarodról. A
pitypang tejszerű olajában kis mennyiségű latexet tartalmaz, és a
kutatások azt mutatják, hogy valójában körülbelül annyi latexet tudnak
termelni, mint a guminövények. Német tudósok 1 méter magas pitypangot termesztettek éppen erre a célra. Ez
sem új fejlemény – a második világháborúban az amerikai vállalatok
orosz pitypangot termesztettek és termesztettek, hogy megbirkózzanak a
háborús körülmények miatti gumihiánnyal.
- Szilícium -dioxid : A gumiabroncsok sok különböző összetevő összetett keveréke. A
gumiabroncsok súrlódást igényelnek a tapadáshoz és az ellenőrzéshez, de
a túl nagy súrlódás hőfelhalmozódást és gördülési ellenállást jelent,
ami rontja az üzemanyag-fogyasztást. A
mérnökök felfedezték, hogy a homok fő összetevőjének, a
szilícium-dioxidnak a koromhoz és más elemekhez való keverése
csökkentheti a gördülési ellenállást a jobb futásteljesítmény érdekében.
A túl sok
szilícium-dioxid rossz futófelület-kopást és tapadást jelent, de a
gyártók arra törekednek, hogy megfelelő egyensúlyt találjanak a
szilícium-dioxid és a korom között az utóbbi időben.
- Narancsolaj
: A fosszilis tüzelőanyagok alternatíváinak keresése során egy nagy
gyártó átvette a vezetést a narancshéjból nyert olaj felhasználásában az
abroncskészítményekben. A
narancsolajat évek óta használják tisztítószerekben és más
alkalmazásokban, de a mérnökök mostanra rájöttek, hogyan használják fel a
gördülési ellenállás csökkentésére és a gumiabroncsok jobb
rugalmasságára.
- Szójababolaj
: Bár még fejlesztési szakaszban van, felfedezték, hogy a szójababolaj
akár tíz százalékkal növelheti a gumiabroncsok élettartamát, és évi 8,5
millió gallonnal csökkentheti a fosszilis tüzelőanyag-felhasználást.
- Újrahasznosítás : A gumi vulkanizálása az 1830-as évek óta létezik. A
vulkanizált gumi keményebb és szervizelhetőbb, de sajnos a vulkanizálás
olyan gumit is jelent, amelyet nem lehet újra abroncsokká hasznosítani.
Ironikus módon ugyanaz a
forrás, amely felfedezte ezt a folyamatot, most feltárt egy módszert a
gumi "vulkanizálására", hogy újrahasznosítható legyen a gumiabroncsok
használatához. Jelenleg az arány körülbelül 80 százalék; ha
a folyamat tömeges felhasználásra skálázható, az nagyszerű megoldást
jelenthet az évente selejtezett 800 millió abroncs újrahasznosítására.